-
Veel Research.
images/oka18/oka tek1_big.jpgDe Oka 18, een zoektocht naar de bouwer en naar tekeningen die in Amsterdam bleken te liggen.Hier een flyer uit 1936.
-
Lijnenplan
images/oka18/lplan_big.jpgHier een stukje van het lijnenplan waarvan ik de uiteindelijke romp bouw, NSM werf met teksten in het duits.
-
De start
images/oka18/stbouw_big.jpgDe start met het hoofdspant en de spanten volgens het lijnenplan. De belijning op het hoofdspant is goed zichtbaar.
-
De huidlaag
images/oka18/huidlaag_big.jpgDit keer een mahonie triplex huidlaag, dikte 1,5 mm en uitstekend vormvast en goed te buigen daar waar nodig.
-
Boegvormen
images/oka18/boegvorm_big.jpgDe boeg vraagt altijd enig zaagwerk, hier is dit keer de boeg opgebouwd uit korte stukken die gebogen worden.
-
Hekwerk fout
images/oka18/8kantfout_big.jpgEen fout in de spanten, op enige wijze een vervorming aan de achterzijde. Dus een 2e huidlaag erop is de enige oplossing.
-
De correctie
images/oka18/cor8k_big.jpgHier de gecorrigeerde achterkant waarbij duidelijk het verschil te zien is tussen de oude en verbeterde vorm.
-
Boeg inside
images/oka18/boeg ruw_big.jpgDe binnenkant onder het bakdek. Zichtbaar is de led verlichting in het midden. In dit prototype zitten patrijspoorten op de boeg.
-
Nepribben
images/oka18/ribreling_big.jpgDe bouwspanten zijn afgevlakt en er komen nu zgn nepribben tegen de zijkant gelijmd.
-
2 Modellen
images/oka18/rompen_big.jpgTwee modellen omdat er eentje naar de gelijknamige kroeg op Terschelling gaat, het prototype blijft thuis.
-
Het stuurhuis 1
images/oka18/opbsthuis1_big.jpgEen open doorlopende brug met een appart stuurhuis, hier de opbouw van het stuurhuis met brug.
-
Het stuurhuis 2
images/oka18/opbsthuis2_big.jpgHier het stuurhuis in opbouw vanaf de achterzijde gezien (bij het prototype is de kromming te groot gebleken).
-
Het stuurhuis 3
images/oka18/opbsthuis3_big.jpgHet stuurhuis met diverse verspringende vlakken, plankjes zijn er op getekend en daarna een dun laagje beits.
-
Het stuurhuis 4
images/oka18/shkrom_big.jpgHet stuurhuis van het prototype met teveel kromming naar later bleek, op tekening geen vooraanzicht.
-
Opbouw achterschip
images/oka18/opbsh4_big.jpgHet complete achterschip waarop de schoorsteen is geplaatst, een stukje pvc buis met een randje.
-
Sloepen
images/oka18/sloepk_big.jpgDe sloepen bleken niet in de juiste verhouding te krijgen en dus werd er een stukje tussenuit gezaagd en opnieuw verlijmd.
-
Laadmasten
images/oka18/mastpl3_big.jpgOp het prototype nog een houten blok als voet, bij de andere een messing mastvoethouder en een acrilaat holle mast.
-
Masten plaatsen
images/oka18/mastpl1_big.jpgOm de masten rechtop te krijgen eerst schip waterpas en daarna een winkelhaak erlangs geplaatst.
-
Trappen 1
images/oka18/trpmak_big.jpgKant en klare trappen zijn duur, dus maken we ze zelf met behulp van een dremel en een dremelkolom met een haakse modificatie.
-
Trappen 2
images/oka18/trpmak2_big.jpgTrapzijkant op een Proxon coordinatie tafel geklemd en onder een hoek kleine gleufjes voor de traptreden, precies werkje..
-
Trappen 3
images/oka18/trpreling_big.jpgHier een trap naar het bakdek, treden zijn van fineerhout, ca 0,5 mm dik.
-
Bakdek
images/oka18/detbakdek_big.jpgHet bakdek met daarop een liermodel, ankerkettingen en bolders voorzien van wat roest elementen en natuurlijk de ventilatiekokers.
-
Sloepen 2
images/oka18/detsl8sch_big.jpgHet achterschip met de 2 sloepen gemonteerd, bovenkant sloep is van dun acrilaat van een verpakking gemaakt.
-
Detail voorste mast
images/oka18/mastalg_big.jpgDetail van de voorste laadmasten met laadbomen en verlichting die ook kan branden.
-
Het resultaat
images/oka18/klaar_big.jpgDe 2 modellen naast elkaar gereed, zoals gezegd, een model is te zien in de OKA 18 bar op West Terschelling.
-
De Aandreev
images/oka18/aandreev1_big.jpgDe Aandreev op foto in een haven, later werd de naam omgedoopt naar OKA 18.
-
De ondergang
images/oka18/oka_schade_big.jpgNa een aanvaring op de Noordzee bij Formerum aan de grond gezet met veel schade aan ruimen en machinekamer.
-
Het einde
images/oka18/okaeind_big.jpgNa een flinke storm bleek het schip gebroken te zijn en zonk langzaam weg in het zand voor de kust.
-
Het einde 2
images/oka18/okawrak1_big.jpgVoor de gelijknamige kroeg op Terschelling is de ondergang in een modelreeks gebouwd. Dit is net na de aanvaring,zware schade zowel onder als bovenwater.
-
Het einde 2
images/oka18/okawrak2_big.jpgHet wegzinkende model bleek lastig te bouwen met de scheve hoeken. Zelfs de ruiten zijn gesprongen.
-
Het einde 2
images/oka18/okawrak3_big.jpgUiteindelijk de eenvoudigste, de voorste masten als een symbool voor een vervlogen tijd..
-
Het prototype
images/oka18/okafin_big.jpgMet behulp van een nieuwe achtergrondset hier een totaalbeeld van het prototype.