• Veel Research.

    images/oka18/oka tek1_big.jpg

    De Oka 18, een zoektocht naar de bouwer en naar tekeningen die in Amsterdam bleken te liggen.Hier een flyer uit 1936.

    haven
  • Lijnenplan

    images/oka18/lplan_big.jpg

    Hier een stukje van het lijnenplan waarvan ik de uiteindelijke romp bouw, NSM werf met teksten in het duits.

    Shiptracker
  • De start

    images/oka18/stbouw_big.jpg

    De start met het hoofdspant en de spanten volgens het lijnenplan. De belijning op het hoofdspant is goed zichtbaar.

    Onderweg
  • De huidlaag

    images/oka18/huidlaag_big.jpg

    Dit keer een mahonie triplex huidlaag, dikte 1,5 mm en uitstekend vormvast en goed te buigen daar waar nodig.

    280z home
  • Boegvormen

    images/oka18/boegvorm_big.jpg

    De boeg vraagt altijd enig zaagwerk, hier is dit keer de boeg opgebouwd uit korte stukken die gebogen worden.

    6 in lijn blok
  • Hekwerk fout

    images/oka18/8kantfout_big.jpg

    Een fout in de spanten, op enige wijze een vervorming aan de achterzijde. Dus een 2e huidlaag erop is de enige oplossing.

    Motor weg
  • De correctie

    images/oka18/cor8k_big.jpg

    Hier de gecorrigeerde achterkant waarbij duidelijk het verschil te zien is tussen de oude en verbeterde vorm.

    Krukas
  • Boeg inside

    images/oka18/boeg ruw_big.jpg

    De binnenkant onder het bakdek. Zichtbaar is de led verlichting in het midden. In dit prototype zitten patrijspoorten op de boeg.

    Revisie
  • Nepribben

    images/oka18/ribreling_big.jpg

    De bouwspanten zijn afgevlakt en er komen nu zgn nepribben tegen de zijkant gelijmd.

    Motor terug
  • 2 Modellen

    images/oka18/rompen_big.jpg

    Twee modellen omdat er eentje naar de gelijknamige kroeg op Terschelling gaat, het prototype blijft thuis.

    Rubberhoezen
  • Het stuurhuis 1

    images/oka18/opbsthuis1_big.jpg

    Een open doorlopende brug met een appart stuurhuis, hier de opbouw van het stuurhuis met brug.

    Front
  • Het stuurhuis 2

    images/oka18/opbsthuis2_big.jpg

    Hier het stuurhuis in opbouw vanaf de achterzijde gezien (bij het prototype is de kromming te groot gebleken).

    Front 2
  • Het stuurhuis 3

    images/oka18/opbsthuis3_big.jpg

    Het stuurhuis met diverse verspringende vlakken, plankjes zijn er op getekend en daarna een dun laagje beits.

    Inspuiting
  • Het stuurhuis 4

    images/oka18/shkrom_big.jpg

    Het stuurhuis van het prototype met teveel kromming naar later bleek, op tekening geen vooraanzicht.

    show 1
  • Opbouw achterschip

    images/oka18/opbsh4_big.jpg

    Het complete achterschip waarop de schoorsteen is geplaatst, een stukje pvc buis met een randje.

    show 2
  • Sloepen

    images/oka18/sloepk_big.jpg

    De sloepen bleken niet in de juiste verhouding te krijgen en dus werd er een stukje tussenuit gezaagd en opnieuw verlijmd.

    show 2
  • Laadmasten

    images/oka18/mastpl3_big.jpg

    Op het prototype nog een houten blok als voet, bij de andere een messing mastvoethouder en een acrilaat holle mast.

    show 2
  • Masten plaatsen

    images/oka18/mastpl1_big.jpg

    Om de masten rechtop te krijgen eerst schip waterpas en daarna een winkelhaak erlangs geplaatst.

    show 2
  • Trappen 1

    images/oka18/trpmak_big.jpg

    Kant en klare trappen zijn duur, dus maken we ze zelf met behulp van een dremel en een dremelkolom met een haakse modificatie.

    show 2
  • Trappen 2

    images/oka18/trpmak2_big.jpg

    Trapzijkant op een Proxon coordinatie tafel geklemd en onder een hoek kleine gleufjes voor de traptreden, precies werkje..

    show 2
  • Trappen 3

    images/oka18/trpreling_big.jpg

    Hier een trap naar het bakdek, treden zijn van fineerhout, ca 0,5 mm dik.

    show 2
  • Bakdek

    images/oka18/detbakdek_big.jpg

    Het bakdek met daarop een liermodel, ankerkettingen en bolders voorzien van wat roest elementen en natuurlijk de ventilatiekokers.

    show 2
  • Sloepen 2

    images/oka18/detsl8sch_big.jpg

    Het achterschip met de 2 sloepen gemonteerd, bovenkant sloep is van dun acrilaat van een verpakking gemaakt.

    show 2
  • Detail voorste mast

    images/oka18/mastalg_big.jpg

    Detail van de voorste laadmasten met laadbomen en verlichting die ook kan branden.

    show 2
  • Het resultaat

    images/oka18/klaar_big.jpg

    De 2 modellen naast elkaar gereed, zoals gezegd, een model is te zien in de OKA 18 bar op West Terschelling.

    show 2
  • De Aandreev

    images/oka18/aandreev1_big.jpg

    De Aandreev op foto in een haven, later werd de naam omgedoopt naar OKA 18.

    show 2
  • De ondergang

    images/oka18/oka_schade_big.jpg

    Na een aanvaring op de Noordzee bij Formerum aan de grond gezet met veel schade aan ruimen en machinekamer.

    show 2
  • Het einde

    images/oka18/okaeind_big.jpg

    Na een flinke storm bleek het schip gebroken te zijn en zonk langzaam weg in het zand voor de kust.

    show 2
  • Het einde 2

    images/oka18/okawrak1_big.jpg

    Voor de gelijknamige kroeg op Terschelling is de ondergang in een modelreeks gebouwd. Dit is net na de aanvaring,zware schade zowel onder als bovenwater.

    show 2
  • Het einde 2

    images/oka18/okawrak2_big.jpg

    Het wegzinkende model bleek lastig te bouwen met de scheve hoeken. Zelfs de ruiten zijn gesprongen.

    show 2
  • Het einde 2

    images/oka18/okawrak3_big.jpg

    Uiteindelijk de eenvoudigste, de voorste masten als een symbool voor een vervlogen tijd..

    show 2
  • Het prototype

    images/oka18/okafin_big.jpg

    Met behulp van een nieuwe achtergrondset hier een totaalbeeld van het prototype.

    show 2