• De start in mei 2014

    images/fr1.jpg

    Voor de bouw van de Friesland heb ik 6, 3 en 1,5 mm triplex gekozen, waarvan 1,5 mm zgn vliegtuigtriplex is.

    Start hfdspant
  • Zijspanten

    images/fr2.jpg

    Hoofdspant met zijspanten verlijmd. Vorm wordt al duidelijk zichtbaar.

    zijspanten
  • Hoofdspant trim

    images/fr3.jpg

    Hoofdspant rechtzetten dmv metalen liniaal en gereedschapklemmen. Vervolgens tussen de spanten een versteviging aanbrengen en het spant staat recht.

    richten
  • De Huid aanbrengen

    images/fr4.jpg

    De huid wordt bekleed met stroken, 1,5 mm dik en variabele breedtes van 5 en 10 mm, afhankelijk van de kromming die overbrugd moet worden.

    De huid
  • Reling en Stootrand

    images/fr5.jpg

    De romp wordt tot de dekhoogte bekleed. Daarna volgt de vaste reling en de stootrand.

    Reling en stootrand
  • De Stootrand

    images/fr6.jpg

    De stootrand wordt eerst in model gebogen dmv verwarming middels een oude soldeerbout. Dekopeningen zijn voor verlichting.

    stootrand
  • Ankerkluizen

    images/fr7.jpg

    Dit schip heeft twee ankerkluizen aan de voorzijde, mbv een multitool eerst de vakken uit de huid zagen.

    ankerkluis
  • Ankerkluizen 2

    images/fr8.jpg

    Na het zagen een kozijn in het gat geplaatst en netjes afgevlakt tot de juiste verhouding.

    ankerkluis 2
  • Het bakdek

    images/fr9.jpg

    Voordat het bakdek geplaatst kan moet eerst de inrichting eronder gereed zijn. Stukje van het dek ligt al.

    Bakdek
  • Eerste kleur

    images/fr10.jpg

    Na de ankerkluizen schuren en daarna de eerste kleurlaag. Vervolgens de patrijspoorten die voor het onderste dek bedoeld zijn.

    romp in kleur
  • Dek opbouw

    images/fr11.jpg

    Nadat de rest van de romp ook in kleur is, begint de dekopbouw. Inrichting is volgens de 1955 tekening gemaakt.

    dekopbouw
  • Dek opbouw 2

    images/fr12.jpg

    De voorkant kajuit vormt een geheel met de bovenverdieping ivm de kromming.

    dekopbouw 2
  • Verlichting

    images/fr13.jpg

    Het model heeft ledverlichting aan boord. De stroomkast zit in de voormalige kombuis annex toiletgroep en motorschacht.

    stroomkast
  • Inrichting

    images/fr14.jpg

    Dit keer geen kranen maar wel veel zitplaatsen en dus ook stoelen. Hier een serie 2e klas stoelen in aanbouw.

    stoelen
  • Start bovendek

    images/fr15.jpg

    Na het plaatsen van het bovendek met verlichting eronder gemonteerd volgt de opbouw van het bovendek.

    bovendek
  • Start bovendek 2

    images/fr16.jpg

    Na het plaatsen van het bovendek met verlichting eronder gemonteerd volgt de opbouw van het bovendek.

    bovendek
  • Plaatsen zonnedek

    images/fr17.jpg

    Na het plaatsen van het bovendek met verlichting eronder gemonteerd volgt de opbouw van het bovendek.

    zonnedek
  • Zonnedek gereed

    images/frsm22.jpg

    De schoorsteen met de banken er voor en ernaast de ventilatiekokers.

    zonnedek
  • Het autodek

    images/frsm21.jpg

    Het voordek inclusief auto's uit die tijd en .....remmen vast en motoren stoppen.

    autodek
  • Het bakdek

    images/frsm19.jpg

    De typisch verhoogde boeg met de lier er op en de mistbel.

    bakdek
  • Afgebouwd

    images/frsm18.jpg

    Afgebouwd en klaar voor de reis naar Terschelling.

    zonnedek
  • Koningin van de Waddenzee

    images/frsm20.jpg

    Inclusief het binnenwerk de meest gedetaileerde tot nu toe, bouwtijd 1 jaar.

    zonnedek